dinsdag 4 oktober 2011

Saillans - Gorges de Riousset : paradijs voor vlinders en insekten

Rij vanuit Saillans noordwaarts langs de gorges van de Riousset en je niet alleen vallen je prachtige vergezichten ten deel, maar wederom - mij verveelt het niet! - bermen en weiden vol bloemen en kruiden en dus ook massa's vlinders en andere leuk klein vliegspul - om het maar eens oneerbiedig te zeggen.
Deze streken zijn echt een lusthof voor natuurliefhebbers. Magnifique!
Voorbij het laatste huis van het dorp Véronne was weer zo'n geweldige bloemenweide met her en der wat wilde rozenstruiken en ik was verrukt van alle vlinders daar, zoals de Koningspage. Maar de hond van het laatste huis (leek op een Friese Stabij) was ook verrukt van ons en was zeer volhardend in het aandragen van takken. Hartstikke leuk natuurlijk en wij waren zo gek niet of we speelden met hem mee. Maar vlinders blijven dan niet erg zitten en we kwamen ook niet eerder van hem af, dan dat we in de auto waren gestapt en verder gereden. Nou ja, verderop viel ook nog van alles te ontdekken.


 koningspage


een soort wants




kevertjes, torretjes, haantjes ... je moet insektoloog zijn om deze beesten goed te plaatsen, daar waag ik me niet aan. Maar dat neemt niet weg dat ik er wel van genieten kan. Er zitten toch prachtexemplaren bij!
En hoe zichtbaar of juist onzichtbaar wil je als vlinder zijn?!
koninginnepage








Geen opmerkingen: