vrijdag 28 oktober 2011

Amsterdamse waterleidingduinen vervolg wandeling

Ik denk dat we bij het Groot Zwarteveld zijn aangekomen, waar we op een lekker plekje in het zand tegen de grasrand aan, even lekker in het zonnetje zijn gaan liggen. Heerlijk, alleen.... overal om ons heen hoorde ik getwitter en zag ik gefladder, dus dan ben ik weer zo nieuwsgierig om te weten wat dat allemaal is. Nou ja, sinds ik een beetje vogel, kom ik werkelijk overal roodborsttapuiten tegen. Zo ook hier in de rietkragen. Maar terwijl Rob nog even bleef liggen, hing ik nog wat rond met de camera en kwam deze schoonheid tegen, zonder te weten wat ik voor me had. Bij uitvergroting van de foto kom ik tot de conclusie dat dit een Draaihals moet zijn. Jaren geleden ooit eens in de tuin bij ons gezien, daarna nooit meer. Mooie vogel vind ik dat, leuk dus!


Het is net of deze buizerd met een noodstop bijna staand tot stilstand komt in de lucht. Op het volgende moment zou hij naar beneden duiken. We liepen net aan de andere kant van het water bij het Eiland van Rolvers, toen we enkele damhert hinden zagen tussen de bomen. Het mannetje zagen we eerst niet omdat hij in een kuil lag. Mijn nadering bleef niet onopgemerkt, maar leidde niet tot onrust. Deze hele dag heb ik met statief rondgezeuld en ook gefotografeerd en dat was zeker nu prettig, omdat ik na een omtrekkende beweging rustig op enige afstand kon gaan staan en veel foto's kon nemen zonder de anders zo bekende vermoeidheidsverschijnselen. Dankzij de cursus van Marco de Paauw omgeturnd tot statiefgebruik wierp vandaag zeker vrucht af.





 vuurvlinderrijpe Ruitjesbovist: sporenvoorraad paraat

stuifzwammen








Zoveel herten gezien en bijna bij de uitgang bij Panneland, bijna onzichtbaar tussen de herthoge varens, nog een enkele hinde. Het was inmiddels half vier en tijd voor een lekkere lunch op het zonnige en gezellige terras van Panneland. Een voortreffelijke afsluiter van een fantastische dag!


Geen opmerkingen: