vrijdag 28 oktober 2011

19 september: Polder Groot Mijdrecht

Nieuwsgierig naar de vogelpopulatie in de polder nu de vogeltrek was begonnen, ben ik in de middag nog even naar de natte polder bij Botshol gereden. Stevige wind, jagende wolken. Jas en das niet overbodig en de vogels stonden of dobberden veelal met de kop in de wind.  Veel grauwe ganzen, smienten en ook toppers, enkele slobeenden, wintertalingen e.d. Niets spectaculairs, maar wel veel beweging op het water en in de lucht, vooral van ganzen en kieviten. Toen ik van verre de vogels zo keurig in het gelid in het water zag staan, had ik eerst de indruk dat het allemaal kieviten waren, maar een nader kijkje leerde dat er ook enkele steltlopers aanwezig waren.
                                                                                   
Verderop zag ik er nog enkele. Een jonge Bosruiter of Tureluur en wat mij betreft vermoedelijk een Groenpootruiter (vanwege de iets opgewipte snavelpunt). Gelukkig geven witte ganzen als soort minder herkenningsproblemen.



En toen kwam er van de Botsholplassen over de rietkragen een visarend aangewiekt. Voor mij een nieuwe ervaring hier.




Kleine plevier (juv.) en de 2 nog ongeïdentificeerde steltlopertjes.
Overvliegende en opvliegende vogels, nieuw aangekomenen: het is een constante dynamiek, maar als plotsklaps in een schrikbeweging een hele zwerm opvliegt, wordt je aandacht getrokken. En ja: een rover in de lucht. De kieviten zwermen om hem heen, op en neer. Dat schiet niet op, dan maar de aftocht blazen.



 

Geen opmerkingen: