zondag 22 september 2013

19 augustus: een zonnige dag in de AWD

Ik kan me het jaar niet herinneren dat ik zoveel mensen zo tevreden van vakantie terug heb zien komen. Na juli zou ook de hele augustusmaand Europa prachtig zomerweer bieden. En wat is er dan heerlijker om een middagje in de AWD te struinen?! Lang geleden. Zo'n 3 uur lang heb ik in de omgeving van Panneland rondgelopen. Hoewel ik na de ingang al meteen werd verwelkomd door een hinde, ben ik op de rest van mijn tocht geen herten meer tegengekomen, totdat ik weer terug was bij Panneland. Dat bood gelegenheid om me op wat kleiner grut te concentreren en met de vele libelles en vlinders in deze tijd was dat zeer de moeite waard. Een weelde aan grassen, bloemen en kruiden trekt vele insecten. Een impressie.




zuringspanner (f)


Op verschillende plaatsen in de AWD worden de natte gebieden aangepakt door o.a. overtollige bagger te verwijderen. De poel op het Eiland van Rolvers ligt er al prachtig bij en op het groot Zwarteveld was men druk aan het werk.







Ik loop graag het pad langs het water tussen het Eiland van Rolvers en de Strandweg, liever nog struin ik daar door het veld, want voorjaar, zomer of najaar... het is een prachtig stukje met een rijk gevarieerde begroeiïng. Vaak zijn er herten, maar dit keer niet.


Kleine Vuurvlinder


 Bruin Zandoogje



Veel mensen en vossen op het vossenpunt. Na een kort praatje en enkele foto's heb ik mijn weg vervolgd langs het Van Lennepkanaal.







Yes!! Lovely!



Zuidelijke Glazenmaker?

Zeer gehavende Argusvlinder
 

Rechts van het pad zijn ook hier poelen en een vochtig stukje land, waar ik her en der kleine padjes ontdekte. Bruin zandoogje kwam ik op mijn wandeling regelmatig tegen.


Een groepje Krooneenden in het Nieuw Kanaal. Voor mij was dat een kennismaking met een eendensoort die ik nog niet eerder had gezien. Heel herkenbaar met die helderrode snavels.


Bont zandoogje

Argusvlinder


Terug in Panneland vond ik de damherten, waar ze bijna altijd wel zijn. De meeste rustend in de schaduw en wat is dit dan mooi!



Opvallend was een van de hindes, die steeds op haar achterpoten stond om van de eikenblaadjes te snoepen. Ergens heb ik gelezen dat door de aanhoudende droogte het gras niet goed groeit. Misschien dat ze daarom nu al al deze moeite neemt? Dat heerlijke mooie weer heeft natuurlijk ook wel nadelen, maar deze middag heb ik er in ieder geval volop van genoten!






Geen opmerkingen: