donderdag 5 juni 2014

Fladderaars, zwevers, stekers en ander gespuis




Er komen vele soorten vlinders voor in de Eijsder Beemden dankzij de gevarieerde flora. Het leverkruid en andere zomerkruiden bloeien nu nog niet, maar ik had wel wat meer soorten verwacht dan de rijkelijk aanwezig klein koolwitjes, geaderde witjes en verspreide dagpauwogen, die we in de eerste dagen tegenkwamen. Ook bont zandoogje bleek verspreid in het gebied aanwezig.





Op een zonnige 4 mei werd ik echter op hetzelfde moment op dezelfde plaats bij het Oostereiland verrast door een Landkaartje, een Boomblauwtje (denk ik) en enkele Oranjetipjes. En zo'n kleine minivlinder vind ik ook altijd prachtig, alleen zo moeilijk te definiëren met wat voor spinner of spanner e.d. je te maken hebt.




Iedereen houdt wel van vlinders, maar er zijn zoveel meer prachtige insecten. Zelfs een langpootmug kun je mooi vinden - zolang die maar op die brandnetel blijft zitten. En ik houd helemaal niet van spinnen, maar als je dan zo'n groenpotig krabspinnetje aan een dun draadje tussen twee kaderbollen ziet bengelen, kun je ook dat toch alleen maar mooi vinden. Niet te fotograferen, want er zat veel te veel beweging in dat dunne draadje, dus ik was blij toen we eenmaal houvast hadden aan de kaderbol.







Look zonder Look trekt vele soorten gasten, een nuttige plant blijkbaar. En ook de meidoorn was geliefd onder bepaalde soorten gevleugelden. Je hoeft ze niet allemaal even sympathiek te vinden, maar alleen al de fijne dooradering van de vleugels kan de moeite waard zijn om er eens wat langer naar te kijken. En wantsen zijn over het algemeen niet populair, maar sommige soorten hebben een prachtige tekening en soms mooie, wat fluoriscerende kleuren. Net als sommige torren.










Hebben we hier met een Muskusbok te maken, met dat prachtig metaalachtige grijsgroen?


Bessenwants





En altijd mooi: waterjuffers!





Geen opmerkingen: