zondag 5 juni 2011

30 mei middag: Middelpolder


Sla het fietspad voorbij de rioleringszuivering in, dan kom je bij een paar boeiende rietlandjes. Nu het nieuwe riet in de berm al hoog staat, wordt het zicht bemoeilijkt en hoor je meer vogels dan je kunt zien, maar toch valt er meestal wel wat te beleven. Deze rietzanger zat mooi in het topje en terwijl ik hem fotografeerde, scheerde een buizerd, opgejaagd door een kauw, vlakbij laag over het riet om een stuk verderop boven de weilanden verder te gaan met zijn jacht.
Bij de vogel onder denk ik aan een karekiet, maar zeker weten doe ik dat niet.

      

 In de sloot langs de Machineweg waakte een fuut over haar jong.


En wie durven de kop boven het maaiveld uit te steken?

Over maaiveld gesproken: het maaien is begonnen.                  Een (jonge?) kwikstaart.


Een slobeend maakte een hele show van zijn wasbeurt.
Bij het vlechtscherm was er niets bijzonders te zien, maar bij mijn nadering vloog een kievit op en hield me voortdurend heel rustig, maar nauwlettend in het oog, terwijl er uit het gras bij het slootje gepiep opklonk.


 Aan de andere kant van de weg is een ruig stukje land, waar veel insecten en vlinders op af komen.

   Een Icarusblauwtje
Amstelveen is niet uniek in zijn expansiedrift, maar de stad rukt steeds verder op, huizen en kantoren nemen de plaats in van boerderijen en landerijen. Hoe lang zal de Bovenkerkerpolder nog een beetje groen blijven? En met groen bedoel ik geen golfterreinen.Geboren en gedeeltelijk getogen in de Middelpolder is dit stukje land me dierbaar en nu de bemeste weilanden hebben plaats gemaakt voor natuurlijke graslanden, die veel verschillende soorten insecten en vogels trekken, kan ik hier extra genieten. Een klein stukje oud cultuurlandschap en natuur met een soortenrijkdom, die een beetje compensatie is voor de skyline van de big city.

grasmus

Geen opmerkingen: