zondag 3 april 2011

Nog een keer Amstelveense Poel

Vanmorgen hebben we samen een stukje oeverlanden gelopen.
Twee weken geleden liep ik hier samen met een vriendin (zonder camera), toen een ringslang door het gras en riet langs het pad voor ons wegvluchtte het water in. Heel zwart was die met een gele tekening achter de kop. Dus eigenlijk wilde ik m'n geluk nog eens proberen. Gisteren was het veel te druk en was ik al blij met m'n woelrat, maar zo halverwege deze wat koelere en bewolkte zondagmorgen? En laten we nu geluk hebben.
We zagen 'm iets te laat om nog goed te kunnen fotograferen, maar ik vond het toch wel weer een
mooie belevenis. Het was duidelijk een ander, want veel lichter exemplaar dan die van de vorige keer. Hij zwom door het water naar de oever aan de overkant om daar via het riet de wal op te gaan. Mooi is dat, zo'n zwemmende slang. Je oog moet al op een rimpeling in het water vallen of door het geritsel van het gras kan je aandacht gevangen worden, maar anders gaan deze dieren zo in hun omgeving op dat je ze niet zou opmerken.








Nog te verifiëren bij Waarneming.nl, maar ik denk dat deze zanger een fitis is.
Onder een rietgors. Die hebben we bij de Groene Jonker al leren kennen. Hij zong het hoogste lied.







Een jaagpartij: een buizerd verjaagd door een meeuw.

Hoog in de lucht merkten we een andere roofvogel op, maar met een ander soort  vleugelslag: korter en feller.
Te ver om echt goed te kunnen zien, twijfel tussen een sperwer en havik. Sperwer heeft donkere vleugelpunten en die mis ik hier. Profiel vind ik zo moeilijk te beoordelen. Ook hier valt nog veel te leren.
Bevestiging van Waarneming.nl leerde later dat het om een havik gaat: "Er staat een hele mooie Havik op je foto's..... Let op de grove snavel, vrij lange nek, afgeronde staart maar vooral de tekening op de ondervleugels: armvleugel met maar vage bandering (bij Sperwer altijd markante bandering)."





Terug naar de rust op de grond en vreedzamer schepsels.

Weer een rietgors, dichterbij dit keer.










En nog een keer een fitis? Hij zong uit volle borst en niet voor niets. Het antwoord liet nooit op zich wachten.
Nog even terug naar het water en dan naar huis. Daar wachten weer andere leuke dingen.

Geen opmerkingen: