woensdag 15 juli 2020

Eijsden - Maastricht: fietsen, vlinders, vogels


Het was al weer 6 jaar geleden dat we vanuit Eijsden een fietstocht hadden gemaakt langs de Maas aan Belgische zijde, over Lanaken en Kanne en terug via Maastricht. Ik heb toen al iets geschreven  over dit traject en over het Albertkanaal met het sluizencomplex, waar destijds groot werk in uitvoering was. Dit jaar hebben we de tocht nog eens herhaald. De sluizen zagen er indrukwekkend uit, een vrachtschip werd geschut. We zijn weer even afgestapt om rond te kijken. Het weer was prachtig, er waren best veel fietsers onderweg. Terug in het Jekerdal kon ik dit keer heerlijk in het zonnetje tussen de bloemen op zoek naar vlinders. 





Het Jekerdal in Maastricht met zijn bloemenrijke graslanden is een zeer gewaardeerd gebied voor met name vlinderliefhebbers. Nu is juni niet de vlindermaand bij uitstek, maar ik vond het wel heerlijk om hier een poosje rond te struinen. 



De St Jacobsvlinder als rups en als imago.


Evenals op Landgoed de Waardhoff fladderden ook hier veel bruin zandoogjes en voor de verschillende staartblauwtjes moest ik ook moeite doen voor een behoorlijke foto, omdat ze zeer actief waren en veelal tussen de grassen hun kortstondige stekje vonden. Tussen de bedrijven door kom je dan ook nog eens andere insecten tegen. Zo leuk!



Een winterkoninkje aan de overkant van de Jeker zat luidkeels te zingen en trok daarmee mijn aandacht. Te ver voor een mooie foto, maar wel aandoenlijk. Daardoor kwam ik in het struikgewas dichterbij wel een kleine karekiet op het spoor. Een jong kwam omhoog gekropen langs de stengels van de oever-begroeiïng en poseerde even, nog vrij argeloos.


Ook de Molen van Lombok heb ik in mijn eerdere bericht wel genoemd. Maar het is altijd weer zo'n mooi plekje om even stil te staan en te genieten van het heldere water en de mooie omgeving. Van hier zijn we door Maastricht over de Maas via Randwyck, Gronsveld, Rijckholt en het fietspad door de boomgaarden onder de Savelsberg teruggekeerd naar de Moerslag en onze camping Mescherhei aan de Heiweg. 




 


Geen opmerkingen: