zondag 20 november 2011

Donderdagmiddag 13 oktober: Polder Groot-Mijdrecht

Hoe zou de vogelpopulatie in de polder bij Botshol er nu uitzien? Een zonnige middag  als deze is een goed moment om het antwoord op die vraag te zoeken.


In het water: nog enkele kieviten en vooral veel ganzen en eenden: heel veel grauwe ganzen, maar ook her en der kleine groepjes kolganzen en misschien zelfs wel andere soorten die daarop lijken, maar dat kon ik op deze afstand niet vaststellen. Heel veel smienten, groepen toppers en misschien ook kuifeenden, her en der enkele slobeenden. 

In de lucht zwermen kieviten en vooral veel grauwe ganzen en zwermen kolganzen. Van andere groepen kon ik niet goed zien om wat voor soorten het ging.



Boven op de dijk had ik uitzicht over de zacht wuivende rietlanden onder een prachtige wolkenlucht. Terwijl ik een stuk richting Botshol liep, vloog een steltloper (?) vlak voor mij verschrikt op uit het riet. Ik was te verrast om nog een scherpe foto te kunnen schieten. De laatste vlinders en verschillende insecten profiteerden nog van de nector van de laatbloeiende akkerdistels.
 





 Een troep eenden, die in de lucht op de rem gaat staan, is echt een koddig gezicht.

In het riet een zestal baardmannetjes en terug beneden in het weiland een zilverreiger.


Geen opmerkingen: