zondag 30 juni 2013

Nog één keer Uffelter Binnenveld en omgeving

Dit jaar heb ik veel Roodborsttapuiten gezien aan de rand van het veld en het weggetje. Wat hogere struiken, enkele bomen en de paaltjes van de afrastering bieden goede uitkijkpunten over de omgeving, terwijl de lagere, ruige bossages met veel bramenstruiken prima nestgelegenheid bieden. Vrouwtjes manifesteerden zich met het trekken van de staart en de vleugels. Snavels vol insekten en rupsen. Ook grasmussen zijn hier altijd te vinden en veel andere vogelsoorten als vinken, tjiftjaf, fitis, kool-, pimpel- en staartmezen, putters, geelgorzen, merels, lijsters en boompiepers voelen zich hier helemaal thuis.




Nieuw was de ontdekking van een Grauwe Klauwier. Het lastige is echter dat het op enkele boompjes en struiken na een open gebied is, waardoor ik nauwelijks ongezien dichterbij kon komen. Daardoor blijft het fotograferen wel lange-afstandswerk.


Dat geldt ook voor de reeën, altijd op hun hoede en bij het minste of geringste vermoeden van onraad gezwind ervan door. Vanaf de Rijksweg lopen lange greppels door het veld, waarin de dieren vaak verdwijnen. Wanneer ze de benen nemen, blijken er plots niet drie, maar vijf reeën rond te lopen. De donkere wintervacht wordt verwisseld voor lichtere zomerkledij.






Dwars door de bossen van het Uffelter Binnenveld struinde ik rond, toen ik een boomklever met de bek vol rupsjes ontdekte, die zich alsmaar voortbewoog rondom een dode boom met een groot gat. Vermoedelijk een nestruimte, waarnaar hij niet naartoe durfde, omdat er enkele kraaiachtigen in de omringende bomen actief waren. Na dit korte tijd geobserveerd te hebben, gaf ik een flinke klap in de handen en dat was voldoende om de bedreigers te verjagen. En kijk, inderdaad kwam toen de boomklever voorzichtig steeds wat dichterbij. Alle mogelijke uitkijkpunten werden benut, heen en weer, voordat hij vervolgens omzichtig enige malen naar het nest kwam. Daarna heb ik me heel stilletjes teruggetrokken.






Op de terugweg kruiste een zwarte specht mijn pad, maar daardoor werd ik zo verrast, dat de foto's niet het aanzien waard zijn. Gelukkig zijn er dan altijd nog alle vogeltjes op de camping.

 

Roomservice


Eerste pinksterdag kende een heel andere verrassing: dit was de avond van de meikevers!! Toen ik tegen half elf naar het sanitair wilde lopen, vlogen ze ons met massa's om de oren en velen landden in de heggen, waarschijnlijk om zich daar tegoed te doen aan het jonge blad. Overal toonde het gebladerte al vraatplekken. Het was best een gekke ervaring, temeer daar al het gefladder en gekrioel niet lang duurde. Ongeveer een kwartier na het nemen van deze foto's was de rust weergekeerd en waren de kevers vermoedelijk in en onder het gebladerte verdwenen.
Het was al helemaal donker, dus de foto's zijn min of meer op goed geluk en met flits genomen.





Tweede Pinksterdag konden we onze spullen in het zonnetje netjes droog inpakken, klaar voor een volgend uitstapje. Maar dat zou nog wel even duren.






1 opmerking:

Ghita Carpediem zei

Wat een mooie omgeving daar in Drenthe.. De reeën in het veld vind ik altijd erg leuk om te zien, en de meikevers, super, die soort staat nog op mijn wensenlijstje.
groetjes Ghita