zaterdag 17 maart 2012

dinsdagmiddag 12 maart: Middelpolder

Nieuwsgierig of er nog (of weer) wulpen zouden zijn ben ik deze middag nog even de polder ingereden. Op het hele land geen wulp te bekennen. Wel meer grutto's dan de dag tevoren en er was veel activiteit, vooral onder de kieviten, buitelend en roepend in de lucht. 


Midden in de weilanden zijn nog allerlei slootjes, die je nog goed kunt zien, nu het land nog winterkaal is. Daarom is het nu zo leuk vogels kijken. Voor het blote oog is het lastig om alles in de verte te onderscheiden, maar met een verrekijker en een telelens kom je een heel eind. Zo zag ik gisteren in deze watertjes een paar wintertalingen, vandaag kon ik er nog maar een vinden. Er zijn wel heel veel smienten, wat toppers en hier en daar bergeenden.




Bij het vogelscherm ontdekte ik richting Amsterdam/Amstel plotseling wat andere steltlopers, erg ver, zelfs voor de kijker en ik kon op dat moment eigenlijk niet goed vaststellen wat het waren. Later thuis, flink uitvergroot, merkte ik dat het waarschijnlijk kemphanen waren: geel-oranje poten, rechte snavel, duidelijke tekening op de vleugels, en vooral de iets opgekrulde staart valt snel op. Een groepje van zes totaal. De massa's smienten en standaardvogels meld ik niet bij waarneming.nl, maar de wulpen, grutto's, wintertalingen en natuurlijk ook deze kemphanen wil ik altijd wel graag melden. Foto erbij en bij onzekerheid over een soort meteen feedback of het klopt. Dit zijn dus kemphanen.




In de weilanden en op de grondwallen zie je dikwijls konijnen. Er zijn ook best veel scholeksters. Die laten zich al snel gelden als er ongewenste soortgenoten te dichtbij komen. Dit paar stelt zich heel afwerend op en de vogel rechts zoekt al snel elders zijn heil.


Maar ja, wat als je daar ook niet welkom bent er beginnen er meteen weer twee tegen je te tuten?


Even een show, koppen tussen de schouders: wij zijn boos! Hier is het niet leuk meer, wij gaan wel weg!




Mooi contrast in dit licht tussen de natuur en de stad met de Arena en de Bijlmerhoogbouw.
Op de dijk voor de rioolzuivering nog even de kijker op het land gericht: nog meer kemphanen! Zeven stuks en iets dichterbij nu. Ik las dat vrouwtjes aanzienlijk kleiner zijn dan mannetjes kemphanen. Dat grootteverschil is op de middelste foto goed te zien. De voorste vogel zou dan een vrouwtje zijn.





Geen opmerkingen: