donderdag 21 juli 2011

vrijdag 15 juli: rondje Middelpolder - Ouderkerk. Recordjaar voor weidevogels Amstelland

Het weer is instabiel de laatste weken. Dan is er zo'n vrijdagmiddag dat de wind is gaan liggen en de zon lekker schijnt , boodschapjes en alles gedaan op markt......pak de fiets en pluk de dag maar weer!


In de polder zagen we een scholekster met twee jongen. In Amstelland waren de broedresultaten van de weidevogels in het afgelopen voorjaar beter dan ooit tevoren, zo meldde de Stichting Beschermers Amstelland een maandje geleden. Wij genieten er in ieder geval regelmatig van en de meewerkende boeren kregen dankzij dit heuglijke feit een feestelijke taart, waarvan ze konden genieten.





In wat ik tegenwoordig "het paradijsje" noem (dan weten we allebei precies over welke lokatie we het hebben), ging het goed met alle jonge grut. Ouderlijke zwartkoppen vlogen af en aan met bekken vol voor hun kleine kroost, dat overal in de bessen- en meidoornstruiken zat. Af en toe moest ik een rondje om lopen om hen gelegenheid te geven bij hun jongen te komen. Ik krijg wel een aardige indruk van de voedselsamenstelling: muggen, rupsen, spinnen........inderdaad, de Garden of Eden.
Een prachtig gele fitis scharrelde op de grond tussen de bessenstruiken, hield mij goed in de gaten, maar  liet zich verder weinig gelegen liggen aan mijn aanwezigheid.

Kortom: niets nieuws in de polder, maar nog altijd leuk

Het was ook leuk om in Ouderkerk aan de Amstel lekker een pilsje op een terras te pakken. Het was zo heerlijk in het zonnetje dat we meteen maar zijn blijven eten en zo werd dit een heel goed begin van de schoolvakantie! Terug onderweg bij Ouderkerk ooievaars in de wei tussen de schapen. We hebben ze hier wel vaker en ook in de buurt gezien. Vaste bewoners, lijkt me, maar ik weet niet waar het nest is en heb ook geen jongen gezien.

Geen opmerkingen: