zondag 17 juli 2011

5 juli: Amsterdamse Bos - Japanse Bloesemtuin

Dit was de dag dat ik mijn mening over de Japanse bloesemtuin heb bijgesteld. Voorheen had ik nooit zoveel op met deze plek in het bos, omdat het zo "aangelegd" is: een park met herkenbare vormen en structuren, keurig geschoren grasvelden onder de bloesembomen en veel Rhododrendronstruiken. Allemaal elementen die ik niet in een bos zoek.


Maar toen ik deze dinsdagmiddag toch eens een kijkje ging nemen, bleek er van saaiheid geen sprake in alle kruiden- en bloemenvelden, die veel verschillende vogels en insekten trekken. Heerlijk weer, veel gekwetter (tsektsektsek) in de bomen en hoge kruiden, waar vogels moeilijk op het oog terug te vinden zijn. Maar toch: af en toe een glimp maakt het al weer de moeite waard. Alleen weet ik nog steeds niet goed met welke soort ik hier te maken had. Volwassen en veel jonge exemplaren in ieder geval.

Een jonge Boomklever en een jonge Winterkoning, eentje van een heel stel tekkende jonkies in de struiken.

Geen opmerkingen: