maandag 21 maart 2011

25 februari : Middelpolder en Amstel

Een grauwe en mistige vrijdagmiddag, maar bijna windstil en ik was benieuwd of er al meer weidevogels zouden zijn. Dus op de fiets gestapt en de polder ingereden. En ja: een scholekster hier en een paar scholeksters daar.


Een krakeend.
Ik fietste bij het sluisje toen ik verrast werd  door een buizerd, die vlakbij kwam langsgevlogen. Even verderop streek hij op een paaltje neer.

















Opvliegende smienten
 

Richting Ouderkerk zijn de oude weilanden omgezet in nieuwe graslanden en wateren, waar een pad doorheen loopt. De aarde is nog behoorlijk kaal, het land moet nog volgroeien en behalve ganzen, meeuwen, wat eenden aan de waterrand vind je hier nog niet veel vogels. En als je eraan komt lopen, ben je van verre zichtbaar in dit open land en vliegt alles, wat er zit, er snel vandoor. Zoals deze grauwe ganzen.
Grauwe ganzen en een koppel Canadese ganzen.

En onze trouwe gast:  de grote zilverreiger.


Bij Ouderkerk ben ik de brug overgestoken om nog een stukje langs de andere kant van de Amstel te fietsen. Ik verwachtte daar niet veel bijzonders te zien, maar het was gewoon lekker om nog even door te fietsen. Een paar scholeksters zaten aan de rand van het water en lieten zich gemakkelijk fotograferen.





 In het natte weiland een groepje nijlganzen. Een jonge fuut en een aalscholver in close-up.


Ik reed terug langs de kinderboerderij Elsenhoven en daar trof ik op het landje tegenover de boerderij een paar ooievaars. Dezelfde die we eerder deze winter een stukje verderop bij Ouderkerk hadden gezien?





Geen opmerkingen: