woensdag 23 maart 2011

11 maart : polder Groot Mijdrecht

De grutto's zijn er!                                                En daar staat ook een tureluur: rode poten en rode snavel:



Soms schrikt een hele meute op, draait een half rondje in de lucht
 om even verderop weer in het water te landen....                Tussen de ganzen een koppel slobeenden:
om verder te foerageren:
             wintertalingen, nu ook met velen aanwezig


 Ik ben er nog niet echt achter wat voor ganzen dit zijn. Ook verder uitvergroot kan ik de kleuren en tekening  nog niet goed duiden.
Een paar brandganzen op de landjes voor de boerderij.

Over het hekje geklommen en het weggetje over.
Weer over een hekje, het pad volgend, zag ik ineens een buizerd in het gras vlakbij het water. Hij kreeg mij ook in de gaten, vloog op langs het riet en weg.
Jammer.






Even verderop trokken een paar bergeenden, die het met elkaar aan de stok hadden, mijn aandacht.




Maar toen ik doorliep...kijk: daar was die buizerd weer neergestreken, langs het pad op de dijk.

Iedere keer nam ik een foto voor ik weer een paar stappen verder liep. Het ging even goed, maar hij bleef natuurlijk niet echt op me wachten. Het zonlicht werkte echter mee om een paar aardige luchtfoto's te maken, voor zover mijn 300 mm lens dat tenminste toelaat. 





En toen ontwikkelde zich een mooi schouwspel: een kievit stelde de aanwezigheid van de buizerd niet op prijs en belaagde hem zo fel dat de buizerd zijn heil ergens anders ging zoeken.


Nog meer beweging in de lucht



brandganzen en kolganzen



    Inmiddels staat de zon laag: tijd om naar huis te gaan.

Geen opmerkingen: