zondag 27 maart 2011

19 maart: Groene Jonker

Mooi zacht lenteweer. De winterjas wordt al te warm. We zijn dit keer over de Hogedijk (na De Hoef over de Kromme Meije rechtdoor over de 2e brug onmiddellijk links) gereden. Dat is alleen al de moeite waard. Dat gaan we nog eens op de fiets doen. Onderweg een wulp in het land.
 
De Groene Jonker is een jong natuurgebied, geopend in maart 2008, nu beheerd door Natuurmonumenten. Het is verrassend hoe snel zo'n nieuw ingericht stuk land zich kan ontwikkelen tot een stukje natuur, waar naartoe in korte tijd veel water- en weidevogels hun weg hebben gevonden.

Veel vogelaars met indrukwekkende camera's, kijkers en kennis tref je hier dan ook. Ze noemen en wijzen op vogelsoorten, waar ik het bestaan tot voor kort nog amper of helemaal niet kende.
Voorheen (en nog steeds) was ik al blij als ik futen zag: prachtige en sierlijke watervogels.
Heb ik kort geleden de "dodaars" aan mijn vocabulaire en foto-albums kunnen toevoegen, vandaag komt de geoorde fuut op de proppen. Veel verrijking op middelbare leeftijd, we genieten ervan.

Geen opmerkingen: