zondag 5 februari 2012

2 februari Polder en Botshol: ijs!

In de middag ben ik naar de plas bij de Botsholse dwarsweg gereden om een kijkje te nemen wat de effecten van de vorst van de afgelopen dagen waren. De Waver bij de Ronde Hoep was grotendeels bedekt met een laag ijs; niet al te dik, voor de vogels waren er her en der nog flinke stukken open water. In het weiland bij het gemaal graasden veel meerkoeten en smienten. Een groep bergeenden was in rust.
Op de plas werd geschaatst. Heel logisch eigenlijk, omdat het hier door het lage water natuurlijk snel veilig dichtgevroren is, maar toch verraste het me eigenlijk, omdat ik dit water alleen ken met vele watervogels en omdat ik verder nog nergens schaatsers had gezien. Een mooi gezicht en oerhollands.






Eenmaal op de dijk werd ik door een vogelaar getipt dat de ijsranden bij Botshol zo mooi waren, zodat ik besloot die kant op te lopen. Het uitzicht over de rietkragen was des te mooier nu het blauw van de lucht zich op het gladde ijs weerspiegelde. Bij Botshol had de wind van de voorgaande dagen de vorst de kans gegeven om prachige ijssculpturen te vormen. Voorzichtig ben ik tussen het riet een paar passen het ijs op gegaan om foto's te nemen. Een stukje verder is een driehoekig stukje grond met veel elzenbosjes, dat nu in bevroren toestand, te betreden was. Tot gedraaide ijspegels omgetoverde takken en rijen van ijspaddestoelen waren mijn beloning.








Fascinerend en prachtig, maar je moet het lot niet tarten en je geluk teveel op de proef stellen op vers ijs!
Eén been schoot plots omlaag het water in en hoewel het geen problemen gaf me uit die positie te bevrijden was het wel zaak om heel snel warmte te zoeken, want met vorst en een zeiknat been is het slecht toeven in een winderig weiland. Dank aan de dame die me in een warme auto een lift gaf naar de parkeerplaats!
Je moet toch wat over hebben voor een paar leuke foto's!

Geen opmerkingen: