maandag 7 april 2014

16 maart Waverhoek: veel vogels!



Toen ik deze zondag rond het middaguur in de polder bij Waverhoek/Botshol kwam, werd ik verrast door de vele vogels, die de plas bevolkten. Ganzen en eenden had ik wel verwacht, maar er waren op dat moment ook heel veel grutto's. Bij mijn aankomst was er veel commotie vanwege een jagende slechtvalk.


Deze plas is niet alleen populair onder smienten, ook wintertalingen vinden het hier blijkbaar goed toeven.Tussen de grutto's waren ook IJslandse grutto's, sommige goed herkenbaar, bij andere vond ik het lastiger vanwege de kleur van het kleed. Hier en daar scharrelde er een tureluur tussendoor en ook scholeksters waren van de partij, maar niet in grote getale.






Het was een graad of 12, flink windje en behoorlijk bewolkt. Maar af en toe kwam de zon erdoor en lichtte alles op. Al die vogels, kwetterend, voedsel zoekend of in rust. Het voelde als een feestje!



En ook de kluten waren er weer. Eerst scharrelden ze her en der hun kostje bij elkaar, later stonden ze op een rijtje in ruste. 10 stuks, welgeteld, just for the record; op de foto eentje buiten beeld.


Geen opmerkingen: