donderdag 24 januari 2013

Sneeuw en ijspret in het bos en bij de Amstelveense Poel

Prettige vrieskou zonder wind en met sneeuw die blijft liggen. Voor schaatsers en mensen op de weg is sneeuw geen zegen, maar ik laat me er graag door naar buiten lokken. Geen tijd voor verre tochten, maar voor een uurtje tussen de bedrijven door biedt het Amsterdamse Bos uitkomst en kan zelfs nog voor verrassingen zorgen. In de Japanse tuin was vorige week een grote groep sijzen actief in de elzenbomen en vandaag zag en hoorde ik er nog veel meer op de oeverlanden bij de Poel en in de omringende bossen.

 

 

In die delen van het bos kom ik ook altijd veel boomklevers tegen. Her en der is door de boswachters (neem ik aan) zaad onder bomen gestrooid, waar veel vogels op afkomen.





Overal woelen merels sneeuw en gebladerte om op zoek naar voedsel. Zo gewoon, maar toch mooi.
En dat geldt ook voor deze reiger.



Een aantal dagen geleden was zelfs het ijsbaantje bij de Poel nog niet in gebruik, vandaag was rondom over de Amstelveense Poel een baan geveegd, waar enthousiast gebruik van werd gemaakt. De schaatser op de foto boven had mijn vader 10 jaar geleden kunnen zijn. Nu te oud, met pijn in zijn hart moet hij de schaatsen laten liggen, maar wat zou hij nog graag.....


Er is een pad waar enkele mooie naadbomen staan en daar piepte het van de Goudhaantjes! Soms ben ik ernaar op zoek en vind ik ze niet en nu werd ik erdoor verrast. Wat zijn ze beweeglijk tussen de takken en wat maakt dat het fotograferen lastig! Maar vooruit, toch een beetje gelukt.



 Mijn route leidde me terug door de Japanse Bloesemtuin. Lopend over het pad langs het water vloog plots, opgeschrikt door mijn aanwezigheid, een vogel uit de rietkraag op. Ik werd er volkomen door verrast, zodat het geen mooie foto heeft opgeleverd, maar in ieder geval voldoende goed om vast te stellen dat het om een Roerdomp gaat. Het zijn trekvogels, maar ze overwinteren ook wel in Nederland.

 Op de Poel was het inmiddels gezellig druk geworden. Genieten maar. Op het ijs. Met de hond in de slee, het kind in de kinderwagen, de sneeuwschuif of geoefend voortglijden.


 



Geen opmerkingen: