donderdag 17 januari 2013

Kramsvogel en Roodborstjes

Wij hebben altijd veel vogels in de tuin, maar het leuke van vorst en sneeuw is, dat er ineens ook vogels komen, die we gewoonlijk niet of nauwelijks zien. Zo heb ik vandaag weer een kneutje gesignaleerd, maar ook liet zich gedurende de hele dag regelmatig een kramsvogel zien, die zich tegoed kwam doen aan de rozebotteltjes. Meestal zie je kramsvogels in kleine of grote groepen, maar deze (ik denk: jonge) kramsvogel was er blijkbaar alleen op uitgetrokken.Sinds we jaren geleden het hulstboompje hebben weggehaald, had ik hier geen kramsvogels meer gezien, dus dit was een mooie gelegenheid om wat foto's te maken van deze prachtige vogel.





Tja, je moet er soms wat moeite voor doen en deze spreeuw leek het maar wat aanstellerij te vinden. Die heeft het dan ook gemakkelijk met het vetblok. Dat is in een paar dagen gehalveerd, voornamelijk door de spreeuwen en kauwtjes.



In de middag leek de zon door te breken, maar die pogingen zijn nogal in de kiem gesmoord. Desalniettemin was het met zeer lichte vorst en zonder wind heerlijk om even de Braak en het Jac.P. Thijssepark op te zoeken. Dit roodborstje bleef rustig zitten terwijl ik langsliep. In de Braak waren veel Koperwieken.


  


Behalve allerlei soorten mezen, boomkruipers, een winterkoninkje en een heggemus, vinken, groenlingen en de schreeuwerige halsbandparkieten heb ik in het Thijssepark veel roodborstjes gezien. Hieronder had een roodborstje een holletje open water gevonden om wat te drinken.


Een stuk verderop kwam een roodborstje aangevlogen en landde pal voor mijn voeten op het sneeuwpad. Daarna bleef hij ook vlakbij, rondom me in de struiken, rustig en helemaal niet schuw. Misschien ligt de verklaring in het feit dat er klontjes ijs bovenaan het linkerpootje en in de onderste veertjes vastzaten. Om te warmen trok hij de pootjes steeds onder zich en vouwde zijn bolle verenlijfje eroverheen. Misschien hoopte hij op voedsel van mij. Daar kon ik hem niet aan helpen, maar in de parken hangen her en der vetbolletjes en ik hoop dan ook dat deze kleine schoonheid het gaat redden in de voortdurende vorstperiode. 








1 opmerking:

Ghita Carpediem zei

Mooie serie, vooral de foto's van het roodborstje vind ik prachtig, en wat leuk, kramsvogels.
groetjes Ghita