zondag 23 november 2014

Eetbare paddenstoelen?

Paddenstoelentijd, heerlijk! Met de lens consumeren, wel te verstaan. Ik vind het nog steeds moeilijk om soorten terug te vinden en te benoemen. Maar ook zonder die kennis en zonder je in de eetbaarheid van de gevonden exemplaren te verdiepen, doen sommige paddenstoelen alleen al door hun verschijningsvorm aan eten denken. Van deze zachtgele boomstronkbewoner heb ik de naam nog niet gevonden, maar hij doet me echt aan couscous denken. 


Witte deegbolletjes en klodders slagroom aan een omgevallen berkenboom....



Prachtig met dauwpareltjes....



Als pannenkoeken of poffertjes met druppels caramel, glanzend gevangen in zonnestralen op een andere boomstam... 



  

.....met suikertjes en hier en daar een gezond toefje groen ertussen....


Ook van deze fraaie caramelzwammen weet ik de naam niet. Naar mijn idee is het de paddenstoel zelf die de druppels afscheidt, dauwdruppels zouden helder van kleur zijn.
En wat is dit: een hazenpootje of een plooirokje, of toch iets anders? Simpel sierlijk en fragiel.


Laten we maar uit de eetsferen stappen, want als een rode wijsvinger steekt hier de rupsendoder de kop op, geen gezond voedsel, lijkt me, maar in ieder geval wel goed herkenbaar.


Meer bescheiden van kleur:



En dan weer knallen in het groene gras met Valse Hanekam en Zwartwordende Wasplaatjes in verschillende kleuren en stadia .







Welke is nu de Vliegenzwam?


En vanwege het maagdelijke witte randje langs de hoed tot slot:



Geen opmerkingen: