donderdag 9 oktober 2014

Een mooie nazomerdag in de Amsterdamse waterleidingduinen


Half september in korte mouwen door de duinen sjouwen. Het kan niet beter. Nog amper door de hekken bij Panneland, kwam ik  het eerste damhert al tegen en op de kruising bij de speelweide liep een groep van zeker 15 hindes met jonge dieren rond te scharrelen. Op het pad naar rechts nog een flinke troep, daarbij ook twee mannetjes. Omdat er ook van de andere kant enkele mensen aankwamen, werden de hinden en de jonge dieren wat zenuwachtig en maakten een sprintje naar verderop. Een mannetje maakte er geen punt van en bleef rustig doorgrazen, één van de kleintjes wist niet welke kant te kiezen en bleef toen maar besluiteloos staan.



Even verderop nog meer. Nu lopen er bij Panneland altijd wel veel dieren rond, maar deze hoeveelheden vielen wel op. De visarend die ik een stuk verder en later zag overvliegen, was daarentegen wel een verrassing: nooit eerder gezien in de AWD. Te ver en te hoog voor een echt mooie foto, maar toch ....


De warme nazomer maakt dat er nog heel veel vlinders actief zijn. Behalve kleine vuurvlinders en bonte zandoogjes, kwam ik enkele bruin blauwtjes tegen en een enkele argusvlinder in rust liet me redelijk dichtbij komen. Vlakbij Panneland had ik aan het begin van de middag al kleine parelmoervlinders gezien, maar dermate actief dat er geen fatsoenlijke foto van te maken was. In dezelfde omgeving trof ik er rond vijf uur weer twee, maar iets rustiger en dat gaf een beter resultaat, bovendien mooi in het warme zonlicht van de namiddag. Prachtige tekening heeft deze vlindersoort.

Bruin blauwtje
Argusvlinder


Kleine Parelmoervlinder


Past de vos niet mooi bij deze nazomerkleuren? De vossen zijn hier zo gewend aan mensen; schijnbaar achteloos lag dit dier vlakbij me, een lome blik opzij voor mensen verderop het pad



en als om te benadrukken dat ze aan iedereen..... uh.... lak had:


Voor de afwisseling een pad langs het water, waar zich o.a. mooie krakeendjes en een groepje krooneenden ophielden.



Ook de tweede verrassing was van gevleugelde aard: een groene specht langs de kant van het pad.
Groene spechten vind ik echt prachtig en ik zou zo graag nog eens een echt mooie foto maken.
Deze spechten zitten vaak op de grond, want mieren vormen een belangrijk onderdeel van hun voedsel. We hebben al verschillende malen ergens meegemaakt dat we om de hoek van een pad liepen en dat er dan eentje vlak voor ons opvloog. Zie hem dan nog maar eens te benaderen.
Gelukkig had ik deze al van verre in de gaten. Hij mij ook! Maar hij liet me voorzichtig dichterbij komen, zodat ik deze foto kon nemen voor de vogel vloog. Wie weet een volgende keer weer wat beter?



Toen ik terugkwam bij Panneland waren daar nog altijd veel herten, maar minder mensen en toen snapte ik ook, waarom ze hier nu zo talrijk waren. Iedere keer wanneer er een kastanje op de grond viel, liepen ze daar snel op af om die snel op te peuzelen. Het staat hier vol met kastanjes en eikenbomen en het is een goed vruchtjaar. Dit is blijkbaar favoriete herfstkost, een voedzaam maal van eikels en kastanjes, goed om aan te sterken voor de winter.



Sfeervol Panneland in de ondergaande zon. Wie daar regelmatig komt, herkent de oude eiken.


Geen opmerkingen: